Termin wyjazdu:
28 kwietnia – 9 maja 2026

Przeważnie drogi szutrowe, gruntowe. Parę stromych podjazdów trudnych tylko w czasie złej pogody.

Doświadczenie nie wymagane, seryjne auto 4×4.

Doświadczenie nie wymagane seryjne auto 4×4 z oponami minimum AT, reduktor, kinetyk.

Doświadczenie minimum jedna impreza jednogwiazdkowa, auto 4×4, opony AT, reduktor, lift zawieszenia, wzmocnione punkty zaczepu do kinetyka, kinetyk.

Miminum jedna impreza trzygwiazdkowa, auto 4×4, opony minimum AT mile widziane MT, reduktor, lift zawieszenia blokady, kinetyk, wyciągarka.

Doświadczony kierowca z profesjonalnie przygotowanym autem wyprawowym.
Wymagania:
- Ubranie na ciepłe i chłodniejsze dni, buty górskie za kostkę, nakrycie głowy, kurtka.
Przydatne informacje:
- Stolica Pakistanu: Islamabad
- Pozostałe główne miasta: Karaczi, Lahore
- Język urzędowy: Urdu – używany w literaturze i mediach. Panjabi, Sindhi, Balochi – inne języki regionalne, które odzwierciedlają różnorodność etniczną.
- Waluta: rupia pakistańska (PKR), 1PLN=0,013 PKR
- Potrzebne dokumenty: paszport ważny min. 6 miesięcy
- Jedzenie: po przylocie zaopatrujemy się w potrzebne rzeczy na czas podróży (w miarę możliwości jemy w restauracjach i hotelach)
- Trasa: dziennie będziemy pokonywać ok. 100-300 km
- Bankomaty: dostępne ale wypłata gotówki jest bardzo często utrudniona i obarczona wysoka prowizją
- Szczepienia nie są wymagane
- Ceny paliwa: około 0.98 $ za 1 l/diesla
- Ambasada RP w Islamabadzie
adres: Street 24, G-5/4, Diplomatic Enclave II 44-000, Islamabad (P.O. Box 1032)
telefon: +92 51 2600844, +92 51 2600848, +92 51 2600851
Masz pytania?
Zadzwoń: 607 955 607
Napisz: info@podroze4x4.pl lub Skorzystaj z formularza:
Zobacz inne wyprawy:
Pakistan - wyprawa 4x4
Ziemia odwagi, gościnności i marzeń
Pakistan to kraj na styku Azji Południowej i Środkowej o niezwykle bogatej historii i kulturze. Jest miejscem spotkania wielu tradycji, języków i religii. Jego krajobrazy, od ośnieżonych szczytów Karakorum po pustynie, równiny i wybrzeża Morza Arabskiego zachwycają. Ludzie tu mieszkający znani są z gościnności i serdeczności wobec gości, co jest głęboko zakorzenione w ich kulturze. Rodzina i tradycja odgrywają kluczową rolę w życiu społecznym, a więzi międzyludzkie są bardzo silne. Pakistańczycy są dumni ze swojego dziedzictwa, a jednocześnie coraz bardziej otwarci na nowoczesność i rozwój technologiczny. Kraj ten ma młode społeczeństwo, pełne energii i ambicji. Kuchnia pakistańska jest aromatyczna i różnorodna, z silnymi wpływami indyjskimi, perskimi i afgańskimi. Islam odgrywa centralną rolę w życiu codziennym, kształtując wartości i obyczaje. Mimo wielu wyzwań, Pakistan to kraj pełen nadziei, potencjału i niezwykłej siły ducha.
Wyprawa Pakistan – pejzaże Azji nie wymaga wielu przygotowań, samochody z pełnym wyposażeniem wynajmujemy na miejscu, nie potrzeba mieć większych umiejętności z jazdy w terenie, może w niej wziąć udział każdy, kto ma tylko ochotę przeżyć wspaniała azjatycką przygodę.
Szczegółowy plan wyprawy Pakistan - azjatyckie pejzaże
Dzień 1.
Transfer z lotniska do hotelu, popołudniowa wizyta w Islamabadzie: Pakistan Monument Museum, Faisal Masjid, Marghala Hills (Daman-ekoh), czas na wymianę walut, kolacja w pakistańskiej restauracji.
Dzień 2.
Przelot z Islamabadu do Skardu. Przejazd z lotniska do hotelu, zapoznanie się z samochodami przeznaczonymi do podróży. Popołudniowa wycieczka do Shangrila Resort, nad dzikie jezioro Upper Kachura i do Doliny Soq.
~50 km, asfalt, offroad (~10 km)
Skardu położone jest w prowincji Gilgit-Baltistan w Pakistanie. Nazwa miasta oznacza obniżenie pomiędzy dwoma obszarami położonymi wyżej (Shigar i Płaskowyż Deosai). Dolina Skardu ma około 10 km szerokości i 40 km długości. Znajduje się u zbiegu rzek: Indus i Shigar. Jest otoczone przez rozległe pasma Karakorum i Himalajów. Wraz z pobliskimi jeziorami i górami jest to ważny punkt turystyczny w Pakistanie. Skardu to główne miasto Baltistanu i największy powiat Obszarów Północnych. Jest punktem startowym dla wypraw wysokogórskich i dla miłośników gór, którzy wędrują stąd m.in. na lodowiec Baltoro, do obozu bazowego pod K2 i Concordii. Baltistan jest obszarem gdzie w paśmie Karakorum położone są cztery z pięciu pakistańskich ośmiotysięczników.
Ośrodek Shangrila położony na wysokości 2500 metrów na brzegu jeziora Lower Kachura. Shangrila powstała w 1983 roku wraz z otwarciem pierwszego hotelu resortowego w Skardu. Shangrila Resort Hotel został założony przez Muhammada Aslama Khana Afridi, pakistańskiego oficera wojskowego, który służył jako pierwszy dowódca Północnych Zwiadowców Armii Pakistanu. Ośrodek słynie z restauracji zbudowanej w kadłubie samolotu rozbitego w pobliżu. Została nazwany na cześć Shangri-La, idyllicznego himalajskiego raju opisanego w powieści Zaginiony horyzont z 1933 roku autorstwa brytyjskiego pisarza Jamesa Hiltona. Shangri-La, w języku tybetańskim oznacza „niebo na ziemi”.
Czyste i dzikie Jezioro Upper Kachura ma głębokość 70 metrów. Latem ma temperaturę 15°C. Zimą powierzchnia jest zamarznięta. Piękno Jeziora Górna Kachura jest prawie nienaruszone i w większości nieznane dla podróżnych, ze względu na brak infrastruktury. Obszar ten charakteryzuje się bogatą florą ekoregionu zachodniohimalajskich subalpejskich lasów iglastych, a także znany jest z sadów dzikiej moreli – Prunus armeniaka. Atrakcje rekreacyjne nad jeziorem Upper Kachura obejmują piesze wędrówki, łowienie pstrągów, pływanie łodzią po jeziorze i wspinaczkę w Himalajach.
Dzień 3.
Wycieczka ze Skardu na Pustynię Sarfaranga. Przejazd drogą szutrową przecinającą pustynię do Doliny Shigar. Czas na zwiedzanie starego Fortu Shigar – Fong Khar. Przejazd w górę rzeki Braldo do Haider Abadu i po sforsowaniu wiszących mostów nad rzekami Braldo i Basha dalsza droga do Tissar i Chutron, gdzie chętni mogą skorzystać z kąpieli w gorącej wodzie termalnej z miejscowego źródła siarkowego w Chutron. Powrót na nocleg do hotelu w Skardu.
~200 km, asfalt, offroad (~60 km)
Zimna Pustynia (Cold Desert), znana również jako Pustynia Katpana, Pusynia Sarfaranga lub Biama Nakpo, to duża wysokość położona w pobliżu Skardu. Pustynia zawiera duże wydmy, które zimą są czasami pokryte śniegiem. Położone na wysokości 2226 m n.p.m. Zimna Pustynia jest jedną z najwyższych pustyń na świecie. Podczas gdy technicznie pustynia rozciąga się od Doliny Khaplu do Nubra w administrowanym przez Indie Ladakhu, największy obszar pustynny znajduje się w Skardu i Dolinie Shigar, oba na terytorium administrowanym przez Pakistan. Najbardziej uczęszczana przez turystów część pustyni znajduje się w pobliżu lotniska Skardu i przy drodze prowadzącej do Shigar.
Shigar Fort (Fong-Khar) oznacza „Fort na Skale” to stary fort znajdujący się w mieście Shigar. Został zbudowany w XVII wieku przez radżę z dynastii Amacha z Shigar. Fort został odrestaurowany przez Aga Khan Cultural Service Pakistan (AKCSP-P), pakistański oddział Programu Miast Historycznych Aga Khan. Oryginalny Fong-Khar został założony na szczycie platformy, która wznosi się 5 metrów nad ziemię i częściowo otacza gigantyczną skałę w kształcie stożka (stąd nazwa Fong-Khar, czyli „Pałac na Skale”). Chociaż Stary Fort- Pałac w stanie, w jakim jest teraz odrestaurowany, wydaje się być jedną strukturą, po bliższym przyjrzeniu się, jest to w rzeczywistości zbiór trzech oddzielnych budynków, zbudowanych obok siebie w różnych czasach i o różnej inżynierii i wykonaniu. Podczas renowacji terenu te trzy struktury zostały zidentyfikowane jako moduły I, II i III. Publiczny meczet Radży znany jako to piękny i ozdobny budynek przylegający do wejścia do kompleksu i ma znaczną wartość antyczną i artystyczną. Jest podobny w formie i zdobnictwie do innych meczetów w rejonie Shigar: jedno czteroprzęsłowe pomieszczenie z centralną podporą kolumny i werandą po wschodniej stronie.
Dzień 4.
Po śniadaniu przejazd do stolicy prowincji Gilgit. Naszą podróż rozpoczniemy drogą S1, ale dalszy przejazd czeka nas słynną Karakorum Highway. Po drodze postój w punkcie widokowym na Nanga Parbat oraz w miejscu gdzie rzeka Gilgit wpada do Indusu i gdzie stykają się trzy największe pasma górskie na świecie: Himalaje, Kakakorum i Hindukusz. Po dotarciu do hotelu – dla chętnych wypad do Doliny Ghizer aby podziwiać rozlewisko rzeki Gilgit w pobliżu miasta Gahkuch.
~300 km, asfalt, opcjonalnie ~450 km
Karakorum Hihgway, budowana w latach 1966 – 1986 nazywana jest również autostradą przyjaźni pakistańsko – chińskiej. Jest jedną z najwyżej położonych autostrad na świecie. Ze względu na bardzo trudne warunki w jakich powstała nazywana jest również ósmym cudem świata. Z powodu częstych osuwisk zaliczana do najniebezpieczniejszych autostrad na świecie Starożytna nazwa miasta Gilgit brzmiała Sargin, później znana jako Gilit (nadal jest nazywana przez miejscową ludność jako Gilit lub Sargin-Gilit). Od III wieku do XI wieku Gilgit było ważnym miastem na Jedwabnym Szlaku, wzdłuż którego buddyzm rozprzestrzeniał się z Azji Południowej do reszty Azji. Jest uważany za korytarz buddyzmu. W tym czasie o kontrolę nad regionem rywalizowało wiele mocarstw, w tym Imperium Tybetańskie, dynastia Kaszmiru Karkota oraz kalifaty Umajjadów i Abbasydów. W pobliżu, około 400 metrów w górę rzeki, w 1931 r. odkopano buddyjski klasztor i trzy stupy zawierające manuskrypty sanskryckie. W XI wieku Gilgit rozrosła się do autonomicznego królestwa Dardystanu, zanim w dużej mierze przyjęła islam. Dziś służy jako główny węzeł wzdłuż autostrady Karakorum z połączeniami drogowymi z Chinami, a także z pakistańskimi miastami Skardu, Chitral, Peszawar i Islamabad. Obecnie służy jako stacja graniczna dla lokalnych obszarów plemiennych. Działalność gospodarcza miasta koncentruje się głównie na rolnictwie, gdzie głównymi uprawami są pszenica, kukurydza i jęczmień.
Dzień 5.
Tego dnia z Gilgit ruszamy do uroczej Doliny Naltar. Po wizycie nad malowniczym Jeziorem Satrangi przejazd do Hopar i spacer do punktu widokowego na Lodowiec Hoppar oraz dalszy przejazd do Karimabadu w Dolinie Hunzy. Pozostała część dnia jest wolna na zwiedzanie tradycyjnego bazaru w Karimabadzie bogatego w lokalne rękodzieło, suszone owoce i lokalnie wytwarzane oleje. Nocleg w hotelu na wzgórzu Duikar w Karimabadzie.
~215 km, asfalt, offroad (~50 km)
Naltar to dolina położona w pobliżu miasta Gilgit. Jest to zalesiony region znany z niesamowitej górskiej scenerii. Na niższych wysokościach występują głównie lasy mieszane, liściaste i iglaste, a wyżej bor reglowy. Dolina Naltar słynie również z trzech jezior – Strangi, Niebieskiego i Bodlok. Istnieje również naturalny, bujny, zielony obszar znany jako „ogród Halima”.
Naltar Wildlife Sanctuary to obszar chroniony w dolinie, który został założony 22 listopada 1975 r. W rezerwacie żyje kilka gatunków markizy Astor oraz zagrożony gatunek dzikich kóz. Inne duże ssaki to koziorożec alpejski, pantera śnieżna, niedźwiedź brunatny, wilk szary, lis rudy, kuna domowa i lampart. W dolinie zarejestrowano prawie 35 gatunków ptaków, w tym wodniczkę Brooksa.
U podnóża Gór Naltar popularnym sportem jest narciarstwo. Ośrodek służy również jako główny obiekt dla Federacji Narciarskiej Pakistanu i Pakistańskich Narodowych Mistrzostw Narciarskich. Był także gospodarzem Pucharu Narciarstwa Alpejskiego w Karakorum w 2016 roku. Naltar jest najstarszym ośrodkiem narciarskim w Pakistanie, jednak jest stosunkowo mniej znany i mniej rozwinięty niż ośrodek narciarski Malam Jabba. Lodowiec Hopar jest jednym z najłatwiej dostępnych lodowców w Pakistanie. Jest on wykorzystywany przez pakistańskich wspinaczy i przewodników do ćwiczenia wspinaczki w lodzie. Punkt widokowy położony niedaleko miejsca gdzie możliwy jest dojazd pozwala go podziwiać bez konieczności schodzenia do jęzora lodowcowego, jednak stary lodowiec poprzecinany tysiącami szczelin tworzących labirynt na którym można postawić stopę jest niezwykłym celem krótkiej wycieczki i warto podjąć jej trud.
Dolina Hunzy jest bardzo atrakcyjna ze względu na wspaniałe panoramy górskie z widokiem na słynne szczyty: Ultar, Hunza Dome, Bublimating, Spantik, Diran i Rakaposhi dominujące w panoramie.
Dzień 6.
Po śniadaniu wizyta w legendarnym Forcie Baltit. Następnie dalszy przejazd Karakorum Highway w stronę granicy z Chinami. Po drodze rzut oka na jezioro Attabad, strzępiastą grań Passo, próba przejścia słynnego most wiszący Husaini. W tym dniu możemy pojechać do przejścia granicznego z Chinami na Przełęczy Khunjerab – 4693 m n. p. m. (w Parku Narodowym Centralnego Karakorum) lub do mało znanej, ciekawej, Doliny Chipursan ze świątynią Baba Ghundi do której prowadzi mocno wymagająca droga. Nocleg w hotelu w Passu.
Khunjerab Pass: ~185 km, asfalt
Chipursan Valley: ~175 km, offroad (~25 km), asfalt
Baltit Fort to fort w dolinie Hunza, w pobliżu miasta Karimabad. Założony w VIII wieku n.e., od 2004 roku znajduje się na wstępnej liście światowego dziedzictwa UNESCO. Mirowie z Hunzy opuścili fort w 1945 roku i przenieśli się do nowego pałacu na wzgórzu. Fort zaczął podupadać, co wzbudziło obawy, że może popaść w ruinę. Po ankiecie przeprowadzonej przez Królewskie Towarzystwo Geograficzne w Londynie program renowacji został zainicjowany i wspierany przez program wsparcia miast historycznych Aga Khan Trust for Culture. Program został zakończony w 1996 roku, a fort jest obecnie muzeum prowadzonym przez Baltit Heritage Trust.
Jezioro Attabad powstało w 2010 r w wyniku trzęsienia ziemi i potężnego osuwiska, które zamknęło dolinę. W krótkim czasie stało się atrakcją turystyczną przyciągającą rzesze turystów podziwiających jego turkusowe wody.
Khunjerab pass (4 693 m. n.p.m) to najwyżej na świecie położone przejście graniczne z utwardzoną drogą jezdną. Położona na obszarze Parku Narodowego Centralnego Karakorum, najwyżej położonego parku narodowego na świecie o powierzchni ~10 000 km 2 . Na jego terenie prowadzona jest ochrona wielu atunków zwierząt, w tym: koziorożec syberyjski, pantera śnieżna, himalajski niedźwiedź brunatny, czarny niedźwiedź himalajski, owca marco polo.
Dzień 7.
Całodzienna wycieczka do Doliny Shimshal. Powrót na nocleg do hotelu w Passu.
~130 km, asfalt, offroad (~120 km)
Dolina Shimshal ma największy potencjał przygodowy w Hunza i jest główną atrakcją dla turystów. Jedną z atrakcji doliny jest Jezioro Shimshal Pamir przyciągające wielu turystów oraz bliskie sąsiedztwo lodowców… Takie szczyty jak Distaghil Sar (7885 m), Kunjut Sar (7790 m), Trivor (7577 m), Pumari Chhish (W) (7492 m), gigantyczne lodowce, m.in. Yazghail, Khurdopin (5800 m), Braldu, i przełęcze takie jak Khurdopin, która jest najpopularniejszym celem trekkingów w dolinie dobrze znane wśród miłośników gór. Z Shimshal pochodzi kilku znanych pakistańskich wspinaczy, wśród nich Samina Baig, i Rajab Shah. Niektórzy nazywają Shimshal, Doliną Alpinistów w Pakistanie.
Do wsi nie można było dojechać samochodem do października 2003 roku, kiedy to wybudowano nową drogę od autostrady Karakorum w Passu. Budowa drogi przystosowanej dla samochodów terenowych rozpoczęła się w 1985 roku i zakończyła w 2003 roku. Osiemnaście lat pracy ręcznej w końcu odniosło sukces. Połączenie Shimshal z resztą świata stało się możliwe dzięki wzajemnej współpracy Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich Aga Khan, Rządu Pakistanu i społeczności lokalnej. Dotarcie do Shimshal jeepem z Passu zajmuje teraz maksymalnie trzy godziny. Samopomoc jest głównym czynnikiem rozwoju infrastruktury w dolinie. Shimshal wykorzystuje liczne sezonowe górskie łąki, położone kilka dni drogi od wioski, aby utrzymać stada jaków, kóz i owiec. Muzeum Lok Virsa w Islamabadzie zawiera antyki, artefakty, instrumenty muzyczne i przedmioty codziennego użytku wykonane z drewna i prezentuje kreatywność i bogatą historię lokalnej społeczności Shimshal.
Dzień 8.
Długi przejazd z Passu do Gilgit i dalej do Skardu przez Karakorum Highway i pełną niespodzianek drogę S1 ze wspaniałymi widokami na pasma Himalajów i Karakorum rozdzielone rzeką Indus Po dotarciu do Skardu – zwrot samochodów. Nocleg w hotelu
~130 km, asfalt – droga miejscami mocno zniszczona
Dzień 9.
Przelot ze Skardu do Islamabadu. Po dotarciu na miejsce odpoczynek w Islamabadzie. Czas na własną eksplorację i ostatnie zakupy.
Dzień 10.
Wycieczka do Muree i na Khanpur Dam. Po powrocie – przygotowanie do podróży.
Dzień 11.
Transfer na lotnisko i koniec przygody…
UWAGA: Jeśli lot Skardu – Islamabad zostałby odwołany, realizowany będzie następujący program:
Dzień 9. Przejazd ze Skardu do Naran lub Chilas – w zależności od możliwości przejazdu. Nocleg w hotelu
Dzień 10. Transfer z Naran (Chilas) do Islamabadu. Po dotarciu na miejsce odpoczynek w Islamabadzie. Czas na własną eksplorację i ostatnie zakupy.
Dzień 11. Transfer na lotnisko i koniec przygody…
Wszystkie noclegi zarezerwowane są w hotelach w pokojach dwuosobowych.
Przygotowana trasa może ulec zmianie w zależności od sytuacji pogodowej, politycznej itp.
Schematyczna mapa wyprawy

Koszty uczestnictwa
2 osoby w samochodzie
- I rata przy zapisie 2000 zł
- II rata 2400$ na 30 dni przed wyprawą
- III rata 350$ gotówką w dniu rozpoczęcia wyprawy
3 osoby w samochodzie
- I rata przy zapisie 2000 zł
- II rata 2050$ na 30 dni przed wyprawą
- III rata 350$ gotówką w dniu rozpoczęcia wyprawy
4 osoby w samochodzie
- I rata przy zapisie 2000 zł
- II rata 1950$ na 30 dni przed wyprawą
- III rata 350$ gotówką w dniu rozpoczęcia wyprawy
Cena obejmuje:
- wynajem samochodu terenowego
- noclegi w hotelach
- wyżywienie
- ubezpieczenie KL, NW – UNIQUA na 100 000 euro
- przygotowanie i poprowadzenie wyprawy przez doświadczonego pilota z Polski
- koszulka
Cena nie obejmuje:
- przelotu
- paliwa na całą trasę
- biletów wstępu do atrakcji








